Blok jest obiektem programu AcadGEO 2022 jak i innych programów cadowskich upraszczający tworzenie rysunków składających się z powtarzających elementów. Blok składa się z powiązanych ze sobą elementów składowych. Mimo że składa się z wielu obiektów składowych traktowany jest jako obiekt i polecenia edycyjne dotyczą całości. Przykładowo po wskazaniu jednego z obiektów tworzących blok polecenia edycji usuwają, kopiują, skalują itp. cały blok.
Można korzystać ze zdefiniowanych wcześniej bloków lub zdefiniować blok na własne potrzeby.
Następnie otwieramy okno definiowania bloku poleceniem blok. W pierwszej kolejności musimy nazwać blok, przykładowo Studnia. Następnie musimy wybrać z rysunku obiekty składowe przyszłego bloku, w tym przypadku dwa współśrodkowe okręgi oraz wskazać na rysunku punkt bazowy czyli punkt który będziemy określać przy późniejszym wstawianiu bloku na rysunku.
Ponadto możemy jeszcze wybrać co może się stać z obiektami składowymi z których powstał blok. Możemy je automatycznie po utworzeniu bloku usunąć lub zachować.
Blok może być obracany lub skalowany. Sposób jego skalowania możemy określić już na poziomie jego tworzenia. Blok może być standardowy lub opisowy. Blok standardowy może być skalowany w kierunku X,Y,Z różnymi skalami lub możemy ustawić że będzie skalowany proporcjonalnie w każdym kierunku tak samo. Blok opisowy dostosowuje swoje rozmiary do ustawionej na linii statusowej.
Blok może być obracany lub skalowany. Sposób jego skalowania możemy określić już na poziomie jego tworzenia. Blok może być standardowy lub opisowy. Blok standardowy może być skalowany w kierunku X,Y,Z różnymi skalami lub możemy ustawić że będzie skalowany proporcjonalnie w każdym kierunku tak samo. Blok opisowy dostosowuje swoje rozmiary do ustawionej na linii statusowej.
Tak utworzony blok lub inne bloki wcześniej zdefiniowane możemy wstawiać na rysunku
Polecenie wstawiania bloku uruchamiamy przy pomocy komendy Wstaw (_insert - w języku angielskim)
Pojawia się okno z dostępnymi opcjami wstawiania bloku:
Opcje pozwalające zmodyfikować bieżący styl rysowanej multilinii.
Wczytaj styl [polecenie: W] - możemy wczytać styl mulilinii ze zdefiniowanego wcześniej pliku *.mln
Wyrównanie [polecenie: Wy] - wyrównuje Multilinię względem wskazanego punktu.
Tu dostępne są kolejne trzy warianty:
Tu dostępne są kolejne trzy warianty:
Styl [polecenie:St] - należy wpisać nazwę zdefiniowanego wcześniej stylu
W celu zmodyfikowania stylu Multilinii lub utworzenia własnego stylu należy z Paska Formatuj wybrać funkcję Menadżer stylów multilinii lub w pasku poleceń wpisać _mstyle.
Po wybraniu opcji Menadżer stylów multilinii pojawia się przedmiotowe okno w którym możemy wybrać zdefiniowany wcześniej styl i go zmodyfikować lub stworzyć własny.
Właściwości takie jak grubość linii, kolor oraz rodzaj linii można zmienić korzystając z paska narzędzi Właściwości elementu lub za pomocą panelu Właściwości w karty Start. Opisane na końcu rozdziału o polilinii.
Materiały do pobrania | |
---|---|
![]() |
Pobierz artykuł w formie pliku pdf |