Rysowanie precyzyjne jest konieczne do tworzenia profesjonalnych rysunków. Często chcemy aby rysowany obiekt znajdował się dokładnie w określonym punkcie, czy zaczynał się dokładnie na końcu poprzedniego obiektu.
Na linii statusowej w prawym dolnym rogu programu znajdują się m.in. narzędzia służące do ryso-wania precyzyjnego. Jeśli kafelek ikony jest podświetlony na szaro oznacza to że narzędzie jest ak-tywne. Klikając lewym przyciskiem myszy możemy dane narzędzie uaktywnić lub wygasić.
Punktów charakterystyczne pomagają precyzyjnie określić, gdzie dany obiekt ma być narysowany. Inną nazwą określającą punkty charakterystyczne
z którą możemy się spotkać w programie Acad-GEO to punktu zaczepienia. Jak sama nazwa wskazuje są to punkty, o które zaczepiamy obiekty.
Punktów zaczepienia jest sporo. Możemy je ustawić na kilka sposobów. Jednym z nich jest wybór z linii statusowej ustawień punktu zaczepiania.
Klikając prawym przyciskiem myszy na ustawienia punktu zaczepienia możemy włączyć lub wyłą-czyć obiektowe punkty zaczepienia, a także wybrać otworzyć okno ustawień, dokonamy wyboru punktów charakterystycznych.
W Oknie ustawienia rysunku w zakładce możemy wskazać punkty zaczepienia elementu, które będą aktywne. Do wyboru są:
Kolejnym sposobem jest użycie skrótu Shift+PPM czyli trzymając wciśnięty klawisz Shift klikamy na ekranie prawym przyciskiem myszy. Wyświetli się lista dostępnych punktów charakterystycznych. Ikony podświetlone na żółto oznaczają aktywny punkt zaczepienia.
Możemy też wybrać punkty zaczepienia ze wstążki w zakładce Rysunek 2D znajduje się panel Punkty zaczepienia.
Wybierając narzędzie ustawienia punktów zaczepienia elementu otworzymy znane już nam okno ustawienia rysunku, gdzie w zakładce wprowadzona współrzędna – punkty bazowe możemy ustawić wybrane punkty charakterystyczne.
Po prawej stronie panelu znajdziemy dostępne punkty zaczepienia omawiane wyżej, które możemy włączać i wyłączać. Jeśli któraś z ikon jest podświetlona na pomarańczowo oznacza to że dany punkt zaczepienia jest aktywny. Po najechaniu kursorem na każdą z ikonek pojawi się informacja oraz krót-ki opis punktu charakterystycznego.
Aktywując punkty zaczepienia przez wstążkę lub pasek narzędzi przed rozpoczęciem operacji np. rysownia polilinii są one aktywne cały czas dopóki ich nie wyłączymy. Natomiast jeśli zaczniemy już rysować obiekt i zorientujemy się, że pożądany punkt zaczepienia jest nieaktywny możemy go włą-czyć klikając z wybraną ikonkę, ale będzie on aktywny tylko jednorazowo. Po pierwszym kliknięciu ustawienia aktywnych punktów charakterystycznych powrócą do pierwotnego stanu.
Rysowanie ortogonalne służy do rysowania odcinków wyłącznie pionowych lub poziomych. Tryb ortogonalny możemy włączyć/wyłączyć na linii statusowej poprzez klikniecie w ikonę tego trybu lub klikając klawisz F8 na klawiaturze.
Śledzenie biegunowe służy do rysowania linii pod zadanym kątem. Tryb ten możemy włączyć na linii statusowej lub poprzez kliknięcie na klawiaturze klawisza F10.
Jeśli klikniemy PPM na ikonę śledzenie biegunowego możemy wybrać kąt pod którym chcemy ry-sować obiekt z ostatnio używanych. Możemy tez włączyć/wyłączyć tryb śledzenia biegunowego.
Jeśli na liście ostatnio używanych kątów nie ma tego który chcemy wybrać. Wybieramy ustawienia i w oknie ustawienia rysunku ustawiamy przyrost kąta.
Możemy wskazać aby kąt był mierzony bezwzględnie czyli zawsze rozpoczynając od kierunku pół-nocy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, czy aby kąt był mierzony względem ostatnie-go rysowanego elementu.
Podczas rysowania w trybie śledzenia biegunowego program sygnalizuje nam przerywaną zieloną linią o przyciąganiu do zadanego konta lub jego wielokrotności. W podpowiedzi widzimy jakiej długości jest rysowany element oraz pod jakim katem. Możemy wskazać punkt końcowy obiektu lub wpisać żądaną długość.
Innym sposobem zwiększenia dokładności rysowania jest wykorzystanie skokowego przesuwania kursora – Skok. Funkcja ta ogranicza ruch kursora między ustawionymi węzłami skoku.
Siatka to poziome i pionowe linie wyświetlane na ekranie w stałych odległościach. Siatka pomaga użytkownikowi ocenić odległość punktów na ekranie, ale nie stanowi elementu rysunku dlatego nie będzie widoczna na wydruku. Odległość między liniami siatki i skok mogą ale nie muszą mieć tych samych wartości.
Aby wybrać ustawienia skoku i siatki klikamy PPM na ikonę skoku lub siatki i wskazujemy usta-wienia. W oknie ustawienia rysunku ustawiamy wartości dla skoku i odległości między liniami siatki.
W celu włączenia wyłączenia skoku klikamy w ikonę skoku na linii statusowej lub wybieramy kli-kamy klawisz F9 na klawiaturze. Natomiast chcąc włączyć lub wyłączyć siatkę również możemy kliknąć w ikonę siatki na linii statusowej lub użyć klawisza F7.
Jeśli narysujesz kilka odcinków i skorzystasz z opcji zamknij pisząc w linii poleceń literkę z, automatycznie zostanie narysowany odcinek, łączący ostatni narysowany punkt z pierwszym punktem i rysowanie zostanie zakończone.
Materiały do pobrania | |
---|---|
![]() |
Pobierz artykuł w formie pliku pdf |