Utworzony rysunek a AcadGEO najczęściej kończymy wydrukiem czy to tradycyjnie na arkusz papieru czy do pliku.
Narzędzia służące do drukowania oraz ustawienia właściwości drukowania możemy znaleźć w menu głównym -> drukuj.
Te same narzędzia możemy wybrać przez wstążkę zakładka Wyjście panel Drukowanie.
Oczywiście w AcadGEO funkcjonuje również popularny skrót klawiszowy Ctrl+P.
Wywołując narzędzie drukowania wyświetla się okno Drukuj w którym możemy ustawić drukarkę, rozmiar papieru, skalę wydruku czy orientację wydruku. Możemy także wybrać jaki obszar powinien zostać wydrukowany. Do wyboru mamy ekran, zakres, granice, okno.
Wywołując narzędzie podgląd możemy zobaczyć jak będzie wyglądać wydruk strony.
Jeśli chcemy używać wybranych ustawień wydruku strony wielokrotnie możemy zapisać wybrane ustawienia poprzez Menadżer ustawień
strony.
W oknie menadżera ustawień strony mamy możliwość ustawić jako aktywny wcześniej utworzony element, dodać nowy gdzie po podaniu nazwy przechodzimy do okna dodaj ustawienia strony gdzie podobnie jak w oknie drukuj ustawiamy właściwości wydruku.
Następnie możemy zmodyfikować lub usunąć istniejący już element. Podczas modyfikacji zostaje wyświetlone okno modyfikuj ustawienia
strony w którym analogicznie jak w dodaj ustawienia strony zmieniamy wybrane ustawienia. Utworzone ustawienia możemy wybrać w
oknie drukuj, gdzie wszystkie właściwości drukowania zostaną ustawione na podstawie wskazanej nazwy.
W poprzednim artykule dotyczącym warstw zostało wspomniane że jedną z właściwości warstwy jest wydruk. W eksploratorze warstw przy
każdej z kolejnych warstw w kolumnie wydruk znajdziemy symbol drukarki. Jeśli przy tym symbolu znajduje się czerwony krzyżyk
oznacza to że obiekty z tej warstwy nie będą drukowane. Natomiast sama drukarka oznacza że elementy tej warstwy będą widoczne na
wydruku. Aby zmienić to ustawienie klikamy lewym przyciskiem myszy w symbol drukarki.
Drukować można z modelu wtedy ustawiamy obszar jaki ma zostać wydrukowany natomiast w AcadGEO istnieje możliwość korzystania z layoutów dzięki którym możemy zaplanować i stworzyć wydruk w obszarze papieru. Stosując rzutnie możemy utworzyć widok modelu w pożądanej skali, dodać opisy, tabelki itp.
Gotowe layouty czyli arkusze wydruku znajdziemy tuż nad paskiem poleceń obok zakładki Model. Wchodząc w któryś z gotowych arkuszy widzimy wirtualną kartkę papieru dzięki której możemy stworzyć arkusz wydruku zawierający rysunek z modelu oraz dodatkowe elementy jak tabela z opisami, strzałka północy.
Zawartość tabelki możemy edytować poprzez edycję tekstu klikając dwa razy lewym przyciskiem myszy na wybrany tekst lub możemy uzupełnić ją na podstawie danych roboty korzystając z modułu menadżer roboty. Jak korzystać z tego modułu oraz w jaki sposób korzystanie z niego przyspieszy nam pracę zostało opisane w artykule 08 Menadżer robót - kurs CAD geodezyjny.
Klikając prawym przyciskiem myszy na któryś z layoutów możemy zarządzać arkuszami. Możemy utworzyć nowy, wybrać arkusz z szablonu
.dwt lub innego rusunku .dwg lub .dxf. Kolejno możemy usunąć arkusz, zmienić mu nazwę lub skopiować.
Możemy także porządkować kolejność arkuszy przesuwając wybrany element w prawo lub w lewo.
Poprzez menadżer ustawień strony możemy wybrać format papieru. Wyświetlone zostaje okno menadżer ustawień strony które zostało już
omówione wyżej.
W eksploratorze arkuszy widzimy wszystkie dostępne w rysunku layouty. Możemy je edytować, dodawać nowy arkusz, przejść do
wybranego arkusza, kopiować usunąć, a także zmienić formę wyświetlania ikon, dodać arkusz z szablonu oraz zapisać zmiany.
Za pomocą eksploratora możemy kopiować arkusze z jednego otwartego rysunku do drugiego.
Z eksploratora arkuszy można także przejść do innego okna eksplorator AcadGEO gdzie oprócz zarządzania arkuszami możemy także
przeglądać i edytować inne elementy rysunku widoczne w przestrzeni po lewej stronie okna takie jak warstwy, stany warstw, rodzaje
linii, style, układ współrzędnych, widoki, arkusze, bloki, style wymiarowania, grupy czy zewnętrzne odnośniki.
Za pomocą rzutni możemy utworzyć widok z modelu w odpowiedniej skali.
W istniejących layoutach widzimy już wstawione rzutnie – jest to obszar o zielonych konturach (domyślnie istniejące rzutnie
znajdują się na warstwie _rzutnie której przypisano kolor zielony).
Rzutnie możemy utworzyć także sami wybierając odpowiednie narzędzie ze wstążki z zakładce Widok panel Modelowanie rzutni.
Wybierając narzędzie rzutnia możemy utworzyć rzutnię w kształcie prostokąta wskazując dwa przeciwległe narożniki lub wybierając narzędzie rzutnia wielokątna możemy utworzyć rzutnię o dowolnym kształcie.
Możemy także użyć polecenia rzutnie w pasku poleceń.
Gdy mamy już wstawioną rzutnię w arkuszu możemy przejść do jej właściwości. Kształt i położenie rzutni możemy w dowolnym momencie
edytować tak jak edytujemy każdy inny element rysunku przeciągając wybrany wierzchołek w odpowiednie miejsce.
Korzystając z rzutni rozróżniamy dwie przestrzenie: przestrzeń papieru oraz przestrzeń modelu.
W przestrzeni papieru możemy edytować elementy znajdujące się w arkuszu. Informację o tym w jakiej przestrzeni się znajdujemy możemy znaleźć na pasku w prawym dolnym rogu ekranu. Jeśli znajduje się tam literka P oznacza to że jesteśmy w przestrzeni papieru.
Do obszaru modelu możemy przejść poprzez dwukrotne klikniecie lewym przyciskiem myszy w obszar rzutni. Będąc w obszarze modelu
możemy edytować elementy na rysunku. Używając przycisku scroll możemy przybliżać, oddalać przesuwać widok w rzutni. Klikając dwa
razy scrollem w przestrzeni modelu ustawimy widok przybliżony do obiektów na modelu. Jeśli jesteśmy w przestrzeni modelu krawędzie
rzutni są podkreślone grubą linią. Możemy też sprawdzić oznaczenie na pasku stanu. Jeśli znajduje się literka M oznacza to że
obecnie jesteśmy w przestrzeni modelu.
Ważną rzeczą podczas tworzenia map i rysunków jest ich wydruk w odpowiedniej skali. Dzięki rzutni możemy ustawić wybraną skalę.
W tym celu zaznaczamy rzutnię klikając w nią jeden raz lewym przyciskiem myszy i przechodzimy do właściwości. Jeśli nie ma mamy
włączonych właściwości obiektów możemy to zrobić za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+1.
We właściwościach w zakładce Różne mamy dwa pola dotyczące skali.
Rzutni możemy także używać w modelu. Na jednym ekranie możemy stworzyć dwie lub więcej rzutni. Na każdej z rzutni możemy ustawić inny widok dzięki czemu przechodząc między poszczególnymi rzutniami dokonywać edycji różnych obiektów. Aby utworzyć rzutnie w modelu wybieramy w panelu modelowanie rzutni na wstążce odpowiednią konfigurację rzutni. W celu przywrócenia standardowego widoku wybieramy 1 Rzutnia.
Materiały do pobrania | |
---|---|
Pobierz artykuł w formie pliku pdf |